Sirna Cintaku...

Selasa, 17 April 2012

Driver Teksi



Kejadian ini terjadi pada malam Jumaat yang lalu kepada Lisa. Kerana terlalu sibuk dan banyak kerja, Lisa tidak sedar hari sudah larut malam. Jam di tangannya menunjukkan pukul 11.00 malam. Ketika ingin pulang Lisa menahan teksi untuk mengantarnya pulang. 

Lisa : Kampung Tanjung Aru, Pak cik…

Pak Cik : Ok, nak…

Sepanjang perjalanan ke Kampung Tanjung Aru mereka hanya diam membisu. Tiada sedikitpun percakapan antara Lisa dan Pak cik teksi, mungkin Lisa merasa kepenatan kerana bekerja sampai larut malam. Setelah 20 minit perjalanan, tiba-tiba Lisa teringat bahawa duit yang dibawanya tidak cukup untuk membayar tambang teksi. Lisa menepuk bahu belakang Pak cik teksi dengan maksud untuk memberitahu supaya berhenti di kedai minyak didepan untuk mengambil duit di ATM. 

Tapi tiba-tiba setelah bahu belakangnya ditepuk oleh Lisa, Pak cik teksi itu secara membabi buta memusing stering teksinya ke kanan kemudian ke kiri sambil berteriak bagai kan orang kena histeria, sampai akhirnya teksi itu merempuh tembok penghadang jalan. Nasib baik Lisa dan Pak cik teksi itu tidak mengalami luka parah.

Pak cik teksi itu kemudian meminta maaf kepada Lisa.

Pak Cik : Maaf ya cik, cik tak apa-apa ya? Kenapa di tepuk bahu saya cik, terkejut setengah mati saya, cik!! 

Lisa : Laaaa, takkan ditepuk bahunya saja terkejut setengah mati..?

Pak Cik : Sebab hari ini hari pertama saya jadi drebar teksi, cik… 

Lisa : Habis tu, sebelum ni apa pekerjaan pakcik? 

Pak Cik : Selama 20 tahun saya jadi Drebar Kereta Jenazah...

Lisa : Patutlah terkejut... [ Ketawa dalam hati ]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan