My Music...

Sirna Cintaku...

Ahad, 11 November 2012

Indahnya Cinta...


Aku lebih rela disakiti...

Dengan kejujuran...

Daripada aku bahagia dalam kepalsuan…


Indahnya Cinta...


Mencintai bukan sekadar memiliki… 

Memiliki bukan ertinya untuk selamanya… 

Mencintai memerlukan pengorbanan… 

Dicintai juga memerlukan pengertian… 


Rabu, 7 November 2012

Rahsia Tahi Lalat


Bila dengar pasal tahi lalat, mesti dah terbayang bintik2 kaler hitam kat badan. Masih ingat lagi masa kecil dulu, nenek pernah cakap sapa2 yang banyak tahi lalat kat muka adalah pengotor termasuk aku ler. Tahi lalat ni bukan terjadi apabila datangnya lalat dan hinggap kat muka atau badan kita lepas tu melepaskan satu sisa dari bontotnya. Itu hanya menurut kata orang2 tua saja. Saja nak cerita2 dongeng dengan anak2 je. 

Tahi lalat terbahagi kepada 3 jenis iaitu Atypical Naevi, Halo Naevus dan Congenital moles. Tahi lalat boleh terbentuk bila-bila masa. Tahi lalat yang terbentuk sejak lahir dikenali sebagai tahi lalat bawaan (congenital moles). Ia boleh terbentuk di atas permukaan dermis dan juga epidermis. Pigmentasi tahi lalat berupaya menentukan bagaimana bentuk tahi lalat itu. Mereka yang banyak terdedah dengan sinaran matahari kemungkinan besar akan mempunyai lebih banyak tahi lalat di tubuhnya. 

Naevus terbentuk apabila sel tunggal dipindahkan antara sel-sel lain, yang disebut melanosit. Jenis sel yang disebut sel nevus dan oval atau bulat dalam bentuknya. Antara faktor pembentukan tahi lalat yg lain ialah seperti umur, gen dan keturunan. Jika orang tua anda mempunyai tahi lalat maka kemungkinan besar anak-anak mereka akan juga. 

Hukum membuang tahi lalat di muka 

Ada orang tanya, adakah haram membuang tahi lalat di muka dan adakah perbuatan membuang tahi lalat ini seperti mengubah ciptaan Allah? Tahi lalat di muka dia hidup dan sentiasa membesar seiring dengan usia. 

Sebenarnya,merubah kejadian yang dimaksudkan dalam hadis larangan Rasullullah merujuk kepada perbuatan wanita zaman jahiliah yang menyambung rambut, mencukur muka dan membuat tatu. Manakala, perbuatan menghilangkan sebarang keaiban di wajah seperti membuang tahi lalat yang dimaksudkan dengan tujuan kesihatan dan perbuatan adalah di haruskan. 

Isteri Abu Ishaq datang kepada Aisyah R.A dan bertanya kepadanya apakah harus baginya mencantikkan dirinya, Saidatina Aisyah menjawab: "Hilangkan semua aib daripada dirimu apa yang termampu". 


Rahsia Tahi Lalat 

Tahi lalat di bibir 
Seorang yang banyak cakap 

Bibir atas kanan 
Banyak rezeki, pandai 

Bibir atas kiri 
Ramai kawan, baik hati 

Bibir bawah kanan 
Disegani orang, ramai yang suka 

Bibir bawah kiri 
Pandai bicara, tak mudah kalah 

Leher kanan 
Cerdas, jujur, berani menderita 

Leher kiri 
Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan 

Leher di tengah 
Tercapai cita-cita 

Biji mata kanan 
Suka serong dan pembohong 

Biji mata kiri 
Pembohong tetapi baik hati 

Hujung mata kanan 
Baik hati, sopan santun, cerdas 

Hujung mata kiri 
Baik budi, murah rezeki 

Punggung kanan 
Agak mengalami kesulitan 

Punggung kiri 
Malas dan suka duduk 

Betis kanan 
Suka berhibur, boros 

Betis kiri 
Rajin, tidak suka menganggur 

Lutut kanan 
Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha 

Lutut kiri 
Kurang kuat berusaha 

Kepala sebelah kanan 
Terkabul cita-cita 

Kepala sebelah kiri 
Sering menemui kesusahan 

Kepala sebelah belakang 
Jujur, sabar dan tekun 

Kening kanan 
Cerdas dan cekap 

Kening kiri 
Cerdas dan sopan santun 

Tengah kening 
Keras hati dan berani segala hal 

Hujung mulut kanan 
Kecil rezeki, tak mudah kalah 

Hujung mulut kiri 
Suka berpoya-poya 

Ketiak kanan 
Dapat menyimpan rahsia 

Ketiak kiri 
Jujur, banyak yang cinta 

Pergelangan kaki kanan 
Suka keluar rumah 

Pergelangan kaki kiri 
Kehendak kuat 

Batang hidung 
Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya 

Pada hidung 
Banyak rezeki 

Dagu bawah kanan 
Jujur dan baik hati 

Dagu bawah kiri 
Bijaksana, dan berbudi luhur 

Kemaluan kanan atau kiri 
Baik, suka senggama 

Di kepala kemaluan (lelaki) 
Bakal beristeri dua

Tumit kanan 
Jujur dan banyak kawan 

Tumit kiri 
Baik budi 

Alis kanan 
Suka menolong dan baik hati 

Alis kiri 
Ramai yang suka 

Pangkal peha kanan 
Kemahuan kuat 

Pangkal peha kiri 
Suka kerja apa pun 

Telapak kaki kanan 
Tak mudah mengeluh 

Jari kaki kanan 
Suka menolong 

Jari kaki kiri 
Berbudi, suka berbuat baik 

Bahu kanan 
Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan 

Bahu kiri 
Suka kerja keras, banyak tanggungjawab 

Buah dada kanan 
Baik hati, pendiam, simpan rahsia 

Buah dada kiri 
Ramai kawan, setia pada pasangan 

Lengan kanan 
Setia dan taat pada atasan 

Lengan kiri 
Menepati janji dan rajin

Pipi kanan 
Ramai teman 

Tengah-tengah pipi kanan 
Ramai yang suka 

Tengah-tengah pipi kiri 
Ramai teman 

Ubun-ubun
Kurang jujur 

Pusat 
Cerdas, tangkas, tekun 

Pusat bahagian kanan 
Sejahtera dalam hidup 

Pusat bahagian kiri 
Beroleh kemuliaan 

Pinggang kanan 
Sayang pada pasangan hidup 

Pinggang kiri 
Disayang pasangan hidup 

Dada kanan 
Dapat mengatasi masalah 

Dada kiri 
Berani, jujur dan sabar 

Telapak kaki kanan 
Tidak mudah mengeluh 

Telapak kaki kiri 
Baik budi pekertinya 

Siku tangan kanan 
Kuat ingin memiliki kejayaan 

Siku tangan kiri 
Baik hati, suka menolong 

Jari tangan kanan 
Serba beroleh keuntungan 

Jari tangan kiri 
Serba baik bekerja 

Jari telapak tangan kanan 
Banyak rezeki tetapi boros 

Jari telapak tangan kiri 
Banyak rezeki dan cermat 

Pergelangan tangan kanan 
Boros, suka bersukaria 

Pergelangan tangan kiri 
Dapat berpangkat 

Perut bawah kanan 
Banyak rezeki, suka memberi maaf 

Perut bawah kiri 
Baik hati, tenang hidupnya 

Sudut mata kanan dalam 
Disayang suami atau isteri 

Sudut mata kiri dalam 
Tidak mudah dilupakan pasangan 

Sudut mata kanan luar 
Baik budi, ramai yang cinta 

Pelipis kiri 
Murah rezeki, dapat jadi kaya 

Pelipis kanan 
Serba berhasil dalam usaha 

Kelopak mata kanan atas 
Baik hati, ramah, Berjaya 

Kelopak mata kiri atas 
Baik budi, ramai yang suka 

Kelopak mata kanan bawah 
Agak malas 

Kelopak mata kiri bawah 
Agak bodoh, kurang bijaksana 

Tahi lalat di dahi 
Ada kelebihan tersendiri 

Tahi lalat di bulu kening kiri 
Berseri, mempunyai daya penarik, sering kesusahan. 

Tahi lalat di bulu kening kanan 
Terkabul cita-cita dan maksudnya, cerdas dan cekap. 




Sirna Cintaku : Yang penting, segala yang baik datang dari Allah dan yang kurang itu datang dari kelemahan kita sendiri…



Rabu, 18 Julai 2012

Kekasihku Cemburu Buta


"Setiap perkara yang awak buat, kemana awak nak pergi, tolong bagitahu saya, kalau boleh minta kebenaran saya terlebih dahulu, faham?" 

Beginilah percintaan yang terpaksa dilalui oleh si gadis saat menerima cinta si arjuna yang kaki cemburu. Kata-kata kesat dan makian menjadi makanan harian yang terpaksa ditelan. 

Couple fighting

Aduh, hati sabar pun pasti terluka saat menerima kemarahan si kaki cemburu! Cemburu tandanya sayang. Namun cemburu yang keterlaluan, pasti boleh mengundang masalah besar. Jadi kenapa harus mengorbankan diri demi lelaki seperti ini. Adakah itu boleh dikatakan cinta sekiranya si dia memperlakukan anda sesuka hati? Ayuh! Cuba kita singkap cirri-ciri lelaki kaki cemburu. 

Siasat Gerak Geri 

Alahai, di awal perkenalan, anda ditatangnya bagai minyak yang penuh, bahkan segala kemahuan dituruti. Namun sejak kebelakangan ini ada sahaja yang tidak kena dengannya. Kalau boleh si dia cuba mengawal setiap pergerakan anda. Kemana anda pergi, dengan siapa anda bersama dan yang paling penting ada atau tidak lelaki bersama anda akan disiasatnya dengan terperinci. Boleh dikatakan siasatan si dia mengalahkan pihak berkuasa. Anda pada pandangan si dia seperti seorang pesalah yang sedang menanti hukuman untuk dijatuhkan. 

Sentiasa Curiga 

Lelaki kaki cemburu akan sentiasa menganggap anda seorang yang curang. Kenapa? Kerana si dia tidak yakin dengan kesetiaan anda. Sukar baginya untuk mempercayai anda. Tambahan lagi, bila mana anda sering diganggu dan kebanyakan daripada mereka pasti akan terpikat dengan anda. Susah bukan? Inilah hakikatnya yang sebenar. Walaupun anda tidak melayan mana-mana lelaki yang cuba mengganggu anda, si dia tetap merasakan yang anda cuba menduakan dirinya. Padahal anda tidak tahu dan bersalah dalam hal ini. Apa yang anda lakukan hanyalah bersabar dan makan hati. 

Panas Baran 

img

Ini merupakan salah satu ciri si kaki cemburu. Kenapa anda perlu tahu tentang ini? Ini kerana anda akan menjadi sebahagian daripada hidupnya. Si dia kalau anda kenali dengan lebih mendalam mempunyai perangai yang suka marah-marah. Salah sedikit sahaja pun tapi kemarahannya bukan main lagi. Sakit hati bukan? Walhal salah anda itu tidak sebesar mana. Anda hanya keluar bersama teman-teman dan sepupu anda sahaja. Kalau anda ingin tahu, individu panas baran ini kalau tiba-tiba si dia naik angin, bumi pun boleh terbalik. Betapa kuat panas barannya sukar dikawal dan akibatnya anda yang akan dimarahinya sepuas hati.

Tidak Pernah Puas

Betul atau tidak si dia individu seperti ini? Sudah tentu anda mengatakan “ya”. Si kaki cemburu tidak pernah berpuas hati dengan orang yang disayanginya. Ada sahaja kesalahan yang dicarinya. Dari sekecil-kecil zarah hinggalah sebesar-besar zarah. Susah betul anda nak puaskan hatinya. Kadangkala anda akan terfikir, kenapa si dia harus begini dan apakah salah anda? Sehinggakan pada satu tahap anda akan berada dalam keadaan yang sangat tertekan. Namun setiap daripada kata-kata anda tidak diterimanya malah air mata menjadi peneman setia anda setiap hari.

Mengongkong

Aduhai, susahnya hidup, kalau tak ada kekasih anda mencarinya namun bila anda dah dapat lain pula yang jadi. bayangkanlah kehidupan anda saat ini telah berubah secara keseluruhannya. Dahulunya anda bebas ke sana ke mari dengan sesiapa sahaja yang anda suka tapi sekarang tidak lagi. Semua perkara yang anda lakukan perlulah mendapat kebenarannya terlebih dahulu. Anda tidak boleh melakukan sesuatu perkara itu tanpa pengetahuan sidia. Seolah-olah kehidupan anda berada di tangannya. Anda pula harus akur dengan peraturan yang diciptanya. Nak tak nak anda terpaksa ikut. Jadi fikir-fikirkanlah.

Mengambil Kesempatan

Ini memberi maksud si dia mengambil kesempatan di atas kelemahan anda. Memandangkan anda tidak pernah melawan, setiap daripada kata-katanya anda ikuti tanpa ada bantahan menyebabkan si dia menggunakan kesempatan itu. Setiap kali keluar, pasti si dia akan mengambil telefon bimbit anda dengan tujuan untuk melihat mesej-mesej yang boleh mengundang kemarahannya. Malah si dia akan mengambil tahu banyak perkara tentang anda. Si dia bijak bila mana kehormatan anda diragutnya dengan harapan anda tidak boleh lari dan terlepas daripadanya. 


Berwaspadalah jika mempunyai kekasih yang terlalu kuat cemburu. Masa bercinta pun pandai nak marah-marah, lepas kahwin apa pula nanti. Fikir-fikirkan lah... 


Selasa, 17 Julai 2012

Sahabat Oh Sahabat


Kata orang 'mencari seorang sahabat yang baik lebih sukar daripada mencari 1000 orang musuh'. Sememangnya kenyataan ini benar kerana seorang sahabat yang baik akan sentiasa melindungi dan menjaga keharmonian sahabatnya dalam apa jua perkara, malah ada yang sanggup bergadai nyawa untuk sahabat. 

Bagaimanakah anda ingin memilih sahabat baik daripada kesemua sahabat yang anda ada? Ayuh ketahui ciri-ciri memilih dan membina jalinan persahabatan yang murni! 

KECINTAAN merupakan elemen yang paling penting dalam sesebuah persahabatan. Ikatan persahabatan akan mudah rapuh sekiranya tidak wujud kecintaan di antara dua orang insan.

KASIH SAYANG lebih kurang sama maksudnya dengan kecintaan. Namun, setelah kita mencintai sahabat, kita perlulah mencurahkan segala kasih sayang kita terhadap mereka. Ada ketikanya kasih sayang anda itu tidak perlu dipamerkan secara terang-terangan. Cukup sekiranya anda menunjukkan kasih sayang itu dengan mendoakan perkara-perkara yang baik untuk sahabat anda. 

KEIKHLASAN dapat menjamin sesebuah persahabatan itu mendapat keberkatan dan rahmat daripada Ilahi. Sekiranya anda tidak ikhlas ketika bersahabat, ia boleh mengundang permusuhan di antara sahabat. Sebaiknya anda memilih sahabat berdasarkan budi pekertinya, rasa tanggungjawab, keprihatinan dan bukannya semata-mata kerana paras rupa, pangkat atau harta yang dimilikinya. 

KESETIAAN terhadap seseorang sahabat mampu memanjangkan lagi ikatan persahabatan walaupun anda jarang bertemu. Apabila anda setia terhadap sahabat, kesannya sahabat anda juga akan sentiasa mengingati apa jua pengorbanan yang telah anda curahkan kepadanya. Ini kerana anda sentiasa berada di sisinya tidak kira susah mahupun senang. 

KEBERANIAN dalam berkata benar. Dalam sesebuah persahabatan, anda hendaklah berani mengatakan sesuatu perkara kepada sahabat anda itu, apatah lagi tentang perkara-perkara yang boleh menyakiti hatinya. Anda hendaklah berani mengaku dan berterus-terang kepadanya atas kesilapan yang telah anda lakukan. Anda juga haruslah berani menasihati dan saling menegur sahabat anda itu. 

KEJUJURAN perlu dalam sesebuah persahabatan. Anda jangan sesekali menipu atau menyembunyikan apa-apa daripada pengetahuan sahabat anda itu. Dengan berkata benar dan jujur, ini akan mengukuhkan lagi tali persahabatan antara anda berdua. Anda hanya boleh berahsia pada perkara-perkara yang anda rasa perlu dirahsiakan daripadanya sahaja. 

KEMAAFAN merupakan perkara yang perlu ada dalam etika bersahabat. Sekiranya sahabat anda melakukan kesilapan, anda hendaklah bersedia untuk memaafkannya, tidak kiralah sama ada kesalahannya itu besar ataupun kecil terhadap anda. Sahabat yang baik ialah sahabat yang bersedia untuk memaafkan sahabatnya, begitulah sebaliknya. 

KESEDIHAN yang dihadapi oleh sahabat anda haruslah dikongsi bersama. Apabila anda mengetahui sahabat anda itu berada dalam keadaan yang berdukacita, anda sebagai sahabat hendaklah sentiasa berada di sisinya. Kehadiran anda itu sekurang-kurangnya dapat meringankan kesedihan yang ditanggungnya dan dalam masa yang sama ia boleh meringankan bebanan yang dipikulnya itu. 

KEGEMBIRAAN yang hadir dalam diri sahabat anda itu, memberi makna yang anda juga rasa gembira. Pasti anda rasa senang apabila melihat sahabat anda bergelak ketawa dan sentiasa mengukir senyuman yang indah pada raut wajah mereka. 

KESERASIAN merujuk pada kesamaan mahupun ‘sekepala’ dalam apa jua yang anda dan sahabat lakukan bersama. Dengan wujudnya keserasian ini, aktiviti yang anda lakukan bersama akan menjadi lebih mudah dan lancar. Malah keserasian ini akan mewujudkan persefahaman antara anda dan sahabat.

Dalam persahabatan, jangan pernah ada pengkhianatan...


Indahnya Cinta...


Aku akhirnya dapat menerima perpisahan kita dan aku benar2 percaya bahawa aku boleh hidup tanpa dirimu. Aku telah dapat memerima kenyataan bahawa kau telah pergi dari hidupku. Tapi kini mengapa kau datang lagi..? Sesungguhnya aku tak rela kau menjelma semula di depan mataku kerana aku hanya insan yang lemah bila berdepan dengan dirimu… Ya, aku lemah kerana aku pasti dan yakin akan jatuh cinta sekali lagi padamu...


Indahnya Cinta...


Selagi aku masih bernafas… 

Selagi aku masih bernyawa… 

Selagi masih ada waktuku… 

Aku berjanji akan terus menyayangimu… 

Aku berusaha akan terus mencintaimu… 

Aku akan terus tetap mahu bersamamu… 

Buat selama-lamanya… 

Kerana bagiku, kau lah satu-satunya… 


Hati Terluka, Jiwa Merana...


Andai kata cinta itu nafas, pasti anda ingin hidup selama-lamanya. Andai kata cinta itu indah pasti anda selalu ingin memandangnya. Namun bila cinta itu luka, anda pasti merasakan kelukaan yang amat pedih. Namun terluka kerana cinta itu bukanlah halangan untuk meniti sebuah kebahagiaan. Tetapi apabila sering di lukai, tentu anda merasakan cinta itu seolah tiada maknanya. 

Arghh! Sakit hati dengan si dia. Pelbagai persoalan pasti bermain di fikiran anda. 

“Aku juga yang dipersalahkan, semuanya tidak kena” 

“Apa salah aku?” 

Kadangkala anda sendiri bingung dan keliru. Setiap hari anda dihadiahkan dengan tangisan dan kelukaan. Kata-kata yang keluar dari bibirnya betul-betul menghiris perasaan anda. Sebagai seorang kekasih sudah tentu anda inginkan perhubungan tersebut berada dalam keadaan baik bukan? Jadi cuba kita selongkar apa yang perlu anda lakukan. 

Selami Hati Dan Perasaan

“Huh! Sikit-sikit nak merajuk, menyampah!” 

Haa, kebiasaannya kenyataan ini pasti akan terungkap bila mana si dia mulai bosan dengan cara anda. Sebenarnya si dia tidak tahu dan tidak mahu menyelami hati dan perasaan anda. Sekiranya si dia individu yang teliti sudah tentu anda akan dipujuknya.Sebagai pasangan kekasih, anda dan si dia perlu belajar untuk memahami di antara satu sama lain. Jangan anda ingat, si dia sahaja yang perlu memahami anda bahkan anda sendiri juga perlu memahami dirinya. Apabila anda dan si dia saling memahami, permasalahan seperti ini akan berkurangan. 

Belajar Jujur Pada Pasangan

Adakah selama ini anda bersikap jujur dengan si dia? Cuba anda fikirkan sejenak.Selama anda berhubungan ada atau tidak anda merahsiakan sesuatu daripada pengetahuan dirinya. Sekiranya ada, anda orang pertama yang perlu belajar menjadi jujur kepada pasangan. Jika anda mahukan si dia berlaku jujur dengan anda, anda yang perlu mulakan langkah itu. Apabila terpalit sedikit penipuan di dalam perhubungan tersebut ini bermakna anda dan si dia belum mampu untuk mengendalikan perhubungan tersebut. Persengketaan sering kali berlaku bila mana anda dan si dia tidak berlaku jujur.Cuba anda renungkan dan muhasabahkan diri sendiri. 

Tidak Terlalu Hipokrit 

“Em, tak mengapalah. Saya faham Sayang sibuk...

Sayang jangan bimbang saya boleh makan sendiri...” 

Kata-kata ini yang selalu hadir dan bermain di bibirnya. Kadangkala anda terfikir sama ada si dia benar-benar memahami kerja anda atau sebaliknya.Tatkala persengketaan berlaku mulalah si dia menyalahkan anda dan anda juga seperti itu. Akhirnya ketidakpuasan hati di antara anda terbongkar jua. Rupa-rupanya selama ini anda mahupun si dia hanya berpura-pura memahami antara satu sama lain. Waktu inilah masing-masing mahu menarik diri lalu memutuskan perhubungan tersebut. Belajarlah untuk tidak terlalu hipokrit! 

Hargai Setiap Pengorbanannya

Tolong hargai setiap pengorbanan yang telah si dia lakukannya.Mungkin jarang sekali anda bertemu dengan lelaki sepertinya yang sanggup lakukan apa sahaja demi anda? Susah bukan ingin mencari kekasih seperti ini? Si dia sanggup berpanas dan berhujan demi anda, baginya anda sangat berharga seperti emas.Hilangnya anda meranalah si dia dan berkelanalah sidia tanpa ada pendayung yang menjadi kekuatannya.Lihatlah betapa pentingnya anda dalam hidupnya. Maka untuk apa anda mencetuskan perbalahan sehingga menimbulkan kesengsaraan? Fikir-fikirkanlah, jangan sampai keputusan itu menjerat diri anda sendiri, takut nanti anda juga yang merana. 

Jangan Memperbesarkan Masalah

Aduh! Hal remeh pun anda ingin perbesarkan? Susah betul nak berkompromi, anda semahu-mahunya ingin mempertahankannya juga. Anda perlu ingat, hal yang kecil seboleh-bolehnya diselesaikan dengan cara yang paling berhemah.Sekiranya anda terlalu beremosi, inilah padahnya!Anda akan mencari kesalahannya, kemudian bergaduh sampai anda sendiri yang tertekan dan akhirnya menangis teresak-esak. Padahal anda boleh mencari jalan bagaimana untuk mengatasi masalah ini dengan cara yang baik. Anda perlu profesional, jangan sampai si dia mengangkat kaki dan melangkah pergi daripada hidup anda. Saat itu siapa yang akan merana? Anda jawablah sendiri. 

Menuding Jari Tanpa Sebab

Inilah masalah orang bercinta. Anda sendiri mengakuinya bukan?Cuba anda fikir ada atau tidak selama ini anda dan si dia saling menyalahkan antara satu sama lain? Mestilah ada, kalau tidak anda dan si dia tidak akan bercakaran sampai membawa kepada kata putus.Waktu itu anda sendiri boleh mengagak apa yang akan berlaku. Mulalah menangis tidak tentu arah, pandang kanan salah malah pandang kiri pun serba tak kena. Aduh! Jiwa kacau macam ini.Jadi untuk mengatasi masalah ini, anda jangan terlalu menuding jari tanpa sebab, selidiki terlebih dahulu. Jangan anda hentam kromo sahaja! Padah yang menanti anda nanti. 


Jika kita tidak mahu di lukai dan kecewa, pastikan kita menjaga cinta itu sebaiknya. Barulah boleh dikatakan CINTA itu indah...


Ahad, 24 Jun 2012

Indahnya Cinta...


Aku selalu berusaha tak menangis keranamu… 

Kerana setiap butir air mata yang jatuh… 

Hanya membuatkanku semakin mengingatkan… 

Betapa aku tak bisa melepaskanmu…


Sabtu, 23 Jun 2012

Indahnya Cinta...


Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal...

Jika kamu masih mahu mencuba...

Jangan sesekali menyerah...

Jika kamu masih merasa sanggup... 

Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi...

Jika kamu masih tidak dapat melupakannya...

Pertahankan hubungan cinta itu selagi kamu masih menyayanginya...



Indahnya Cinta...


Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan...

Mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah sebuah cinta? 

Andai kata derita itu harga sebuah cinta...

Mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? 

Adakah kerana cinta seumpama kota kristal...

Yang indah di penglihatan derita di perasaan...



Lelaki Menjadi Buruan Wanita


Jika ingin memikat wanita, lelaki akan memandang pada kecantikan, pribadi serta status sosialnya. Bagi wanita pula, mereka mempunyai beberapa kriteria tersendiri dalam memilih seseorang lelaki untuk dijadikan sebagai pasangan. Wahai lelaki, adakah anda memiliki beberapa kriteria ini untuk meraih perhatian wanita? Adakah anda tersenaraikan dalam ciri-ciri lelaki yang menjadi dambaan wanita.

Percaya diri

Keyakinan diri adalah kualiti penting sering yang dicari oleh wanita. Lakukan sesuatu perkara itu dengan terbaik. Paling penting, jangan memperkecilkan kelemahan diri sendiri. Ada yang menyerah kalah sebelum berbuat apa-apa. Ini bukan sifat lelaki yang sejati. Sebaliknya anda harus berikan alasan kukuh, kenapa anda tidak boleh lakukan. Penting untuk berlatih bersungguh tanpa mengenal erti putus asa dan sentiasa berfikiran positif. 

Kelakar 

Jangan bercakap terlalu serius atau ketawa yang dibuat buat. Sifat semula jadi kaum wanita adalah mereka sering berada dalam situasi emosi yang tidak stabil, jadi di sini peranan lelaki dalam menceriakan kembali diri mereka. Ingat untuk menjadi seorang yang kelakar tidak semestinya anda membuat lawak bodoh.


Romantik 

Wanita sebenarnya menginginkan seorang yang romantik. Tapi romantik bukannya gatal atau miang. Lelaki yang romantik adalah pandai mengambil hati dan bijak menggunakan kata-kata, suka mengambil berat dan penyayang. Ia menjadi salah satu aspek yang menarik perhatian wanita. Biar pun mereka kelihatan agresif namun dalam hal teman lelaki kebanyakannya memilih yang romantik. 

Wang 

Tidak disangkal lagi bahawa wanita adalah materialistik atau mata duitan. Mereka mahukan lelaki yang berjaya dan mempunyai wang yang banyak. Selain bekerja, anda juga boleh bergaul dengan orang kaya atau ternama yang mungkin boleh membantu anda menjadi kaya suatu hari nanti. 

Bijak 

Wanita sering mengimpikan seorang lelaki yang berpendidikan dan bijak. Jika anda berasakan anda kurang bijak, mungkin anda boleh melanjutkan pelajaran. Luangkan masa anda mendengar berita dan rajin mengisi teka silang kata supaya tampak berilmu. Wanita suka lelaki yang bijak dan suka membaca.


Sensitif 

Setiap kali pasangan anda bercakap, berilah perhatian sambil memandang bola mata hitamnya. Malah mungkin anda boleh berkata “ saya memahami perasaan awak”. Namun anda jangan pula terlalu sensitif kerana sebagai tempat berlindung tentulah mereka memerlukan pohon yang kukuh. 

Suka kanak-kanak 

Wanita menganggap seorang lelaki yang bijak adalah berpengetahuan luas dalam semua bidang termasuk menjaga kanak-kanak. Hati wanita mudah tersentuh dengan lelaki yang sukakan kanak-kanak. Apabila si dia membelai kanak-kanak yang ditemuinya, anda memberikan perhatian kepadanya. Setelah itu, anda pula mendukung sambil kanak-kanak itu menunjukkan bahawa anda seorang yang sukakan kanak-kanak. Ini membuktikan anda layak menjadi bapa yang penyayang.


Menjaga penampilan diri 

Lelaki juga perlu mengambil tahu dalam merawat atau memanjakan tubuh. Bagi yang mempunyai berkulit berminyak, lakukan perawatan bagi mengelakkan jerawat atau penyakit kulit yang lain. Selain berpakaian kemas dan sesuai, kebersihan tubuh juga hendaklah diberi tumpuan. Kuku hendaklah dipotong rapi dan bersih. Pendek kata, kebersihan tubuh mesti dijaga kerana ia memberikan kesan kepada hubungan anda.


Jumaat, 22 Jun 2012

Indahnya Cinta...


Kadang-kala...

Kita harus rela kehilangan seseorang yang kita cintai... 

Namun...

Dapatkah kita melupakan segala...

Kenangan-kenangan indah semasa bersamanya...



Indahnya Cinta...


Cinta bukanlah hanya ungkapan kata-kata indah... 

Yang lahir dari bibir semata-mata... 

Cinta harus lahir dari hati yang tulus dan ikhlas untuk mencintai…


Indahnya Cinta...


Cinta bukanlah hanya kata-kata indah yang begitu mudah di ungkapkan…

Cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci…

Jika manusia dapat menilai kesuciannya…


Indahnya Cinta...



Janganlah kau tangisi perpisahan dan kegagalan dalam percintaan...

Karena pada hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia...

Kita hanya merancang tetapi tuhan yang menentukan segala-galanya…


Apa Yang Lelaki Inginkan?


Bukan sukar untuk memahami si jejaka. Mereka hanya inginkan gadis yang benar-benar sesuai untuk dijadikan teman. Kenali si dia secara dekat dan ketahui apa yang mereka inginkan daripada anda.

Kejujuran

Seorang lelaki budiman ingin pasangannya seorang yang jujur dan bijak menambat hatinya. Kejujuran ialah perkara paling penting bagi lelaki kerana mereka inginkan gadis yang boleh berkata benar walaupun dirinya melakukan kesilapan. Jujurlah kepada lelaki kerana mereka akan menghargai kejujuran yang anda zahirkan. Secara taktikal, jujur tidak perlu ketika situasi kritikal sahaja sebaliknya ia melambangkan ketinggian maruah anda yang diangkat sang jejaka. Oleh itu sedikit tip untuk gadis ialah sentiasa membina hubungan berdasarkan kepercayaan dan berkata jujur sekiranya terdapat perkara yang kurang menyenangkan hati anda. Baik jujur daripada anda yang sakit hati.


Hubungan Bebas Manipulasi

Lelaki tidak mahu dimanipulasikan dalam apa jua keadaan. Mereka tidak mahu membaca fikiran pasangan mereka atau cuba mentafsirkan isyarat yang diberikan. Oleh itu, jangan sesekali memanipulasi sang jejaka kerana lelaki tidak suka dipermainkan dan paling pasti janganlah asyik mengkritik sebaliknya perbanyakan kata-kata pujian atas dasar pengiktirafan kasih sayang anda terhadapnya.

Berdikari

Lelaki inginkan seorang teman yang tahu berdikari serta bijak dalam menguruskan diri. Kekasih yang berdikari ini dilihat sangat sempurna di mata si dia. Si dia pasti senang apabila anda dapat menguruskan sesuatu hal tanpa bantuan dari dirinya mahupun dari orang lain. Hal ini dapat menunjukkan bertapa anda seorang yang berdikari. Walaupun sukar, anda tetap tidak perputus asa dan tidak mengharapkan bantuan orang lain. Inilah salah satu sikap yang boleh menyebabkan si dia tertawan dengan anda. 


Dinamik, Bertanggungjawab dan Matang

Lelaki inginkan teman untuk mereka bergelak ketawa serta seorang yang mempunyai keyakinan yang tinggi. Mereka juga mahukan seorang gadis yang boleh melihat sesuatu hubungan secara dinamik. Lelaki suka melihat gadis bijak membangunkan dirinya sendiri, bertanggungjawab dan tahu mengawal emosi. Kebanyakan gadis merasakan si lelaki akan mencari teman persis model dan bukannya mencari seseorang yang pintar. Oleh itu, kematangan sahaja yang boleh menentukan jangka hayat sesuatu perhubungan.

Komitmen dan Kesetiaan

Sudah pasti kesetiaan menjadi tunjang utama dalam sesebuah perhubungan. Lelaki juga inginkan teman mereka seorang yang memahami komitmen serta memahat kesetiaan di antara satu sama lain. Kesetiaan ialah sesuatu yang mutlak. Walaupun kebiasaannya lelaki kurang menitikberatkan nilai ini tetapi mereka juga tetap mempunyai keinginan untuk serius dalam sesebuah perhubungan.


Pandai Memujuk

Lelaki memang terkenal dengan sifatnya yang ego. Mereka merasakan apa yang dilakukannya sentiasa tepat walaupun hakikatnya memang kesalahan itu datang daripada mereka sendiri. Selain gemar dipuji, lelaki paling tidak suka mengaku kesilapan yang dilakukannya. Oleh itu, sekiranya berlaku perselisihan faham, anda perlu bijak memainkan peranan dengan bertindak untuk memujuk si dia. Lelaki sangat suka apabila dipujuk kerana ini membuktikan pujukan anda mampu mencairkan hatinya.



Selasa, 19 Jun 2012

Demam Bola!! - Taksub Kuasa Tilikan Binatang

Masih ingat ker?


Paul, Sotong yang mempunyai 'kuasa' untuk membuat tilikan yang tepat

Sebelum kemasyhuran Sepanyol sebagai juara kejohanan akhir Piala Dunia 2010 kira-kira dua tahun lalu, sotong kurita yang diberi nama Paul telah mendapat perhatian awal daripada seluruh peminat bola sepak dunia. Paul yang dipelihara di akuarium Sea Life Centre di Oberhausen, Jerman, mula mendapat tumpuan ramai kerana dikatakan mempunyai 'kuasa' untuk membuat tilikan yang tepat.







Sotong yang berasal dari Weymouth, England itu meramal tepat tujuh keputusan perlawanan pasukan Jerman, termasuk kekalahan mengejut kepada Serbia ketika saingan di peringkat kumpulan pada temasya yang berlangsung di Afrika Selatan itu. Pada perlawanan akhir, Paul sekali lagi menjadi tumpuan apabila meramalkan kemenangan pasukan Sepanyol yang ditabal menjadi juara selepas menewaskan Belanda dengan jaringan 1-0.


Sotong kurita, Paul mencipta fenomena tilikan selepas haiwan itu berjaya meramal dengan tepat sepanjang perlawanan Piala Dunia 2010.

Semasa ramalan dilakukan, dua kotak yang tertera bendera pasukan bertanding, diletakkan di dasar akuarium. Sambil disaksikan masyarakat di seluruh dunia, Paul akan berenang ke arah satu kotak, mengembangkan tentakelnya dan melekap pada kotak tertera bendera pasukan yang diramal dan akan memenangi satu-satu perlawanan.

Paul kini hanya tinggal kenangan

Bagaimanapun, usia Paul tidak panjang. Beberapa bulan selepas 'persaraannya', sotong kurita berusia dua tahun setengah itu ditemui mati di akuarium peliharaannya. Namun, fenomena Paul tidak pernah berakhir. Fenomena Paul yang dilahirkan di England dan mendapat status kewarganegaraan di sebuah perkampungan di Sepanyol, menyebabkan rakyat di Jerman seakan-akan taksub dengan haiwan peramal.


Tinggal hanya kenangan...

Tumpuan peminat-peminat bola sepak dunia kini terarah kepada spesies haiwan manakah yang mampu mewarisi keistimewaan dan kuasa tilikan Paul pada kejohanan bola sepak Eropah (Euro) 2012 yang berlangsung serentak di Ukraine dan Poland baru-baru ini. Ketika ini terdapat empat kategori haiwan telah dipilih oleh sebuah kelab peminat, Kharkiv Fan Zone yang berpusat di Ukraine untuk menjadi 'tukang tilik' sepanjang kejohanan. Antaranya, Citta the Elephant, Funtik the Pig, Yvonne the Cow, Fred the Ferret dan beberapa haiwan lain. 


Sissi the Munich, spesies anjing dachshund dan sotong kurita dikenali sebagai Rosi dari Rosenheim menjadi pujaan rakyat di negara itu kerana dipercayai mempunyai kuasa tilikan seperti Paul. Bagaimanapun, kedua-duanya terpaksa bersara awal selepas tersilap membuat ramalan menyatakan pasukan Bayern Munich akan menewaskan Chelsea pada kejohanan Liga-Liga Juara pada bulan lalu. Sebaliknya pasukan Chelsea menang secara agregat 4-3 melalui tendangan penalti.

Sissi the Munich, Spesies Anjing Dachshund

Seperti juga Sissi dan Rosi yang terpaksa bergelut membuat ramalan mereka, barisan haiwan-haiwan terpilih yang rata-ratanya dibesarkan di zoo, turut berdepan tugas sukar. Fred the Ferret (Fred), yang menetap di Zoo Kharkiv, Ukraine merupakan pilihan terbaik setakat ini selepas Paul. Dia dipilih dalam kalangan peminat-peminat pasukan bola sepak tempatan, Metalist Kharkiv yang juga dikenali dengan gelaran Ferret. Ahli kelab pasukan itu juga menjadikan feret sebagai maskot mereka.

Pengurus projek Kharkiv Fan Zone, Sergei Kharkov berkata: "Poland mempunyai gajah untuk membuat tilikan, jika tidak salah dinamakan Citta."

"Moscow pula mempunyai marmoset (Callithrix jacchus salah satu spesies monyet), Kiev mempunyai Khryak, seekor khinzir, tetapi kami mempunyai haiwan yang paling comel dan jinak, iaitu seekor feret.

"Fred mempunyai masa selama 15 minit di Fan Zone dan dalam tempoh itu ia akan meramal pasukan mana yang akan menang."

Kehadiran Fred dalam dunia ramalan bola sepak bagaimanapun masih belum teruji sepenuhnya. Ketika perlawanan peringkat pertama antara tuan rumah, Poland dan Greece, Fred meramalkan ia berakhir dengan keputusan seri. Ramalan itu memang tepat.

Pengendalinya menyimpulkan berdasarkan tingkah laku Fred yang enggan duduk di dalam kedua-dua mangkuk berisi daging segar di hadapannya. Bendera kedua-dua negara diletakkan berhampiran mangkuk berkenaan. Bagaimanapun, ketika perlawanan di antara Rusia dan Republik Czech, Fred turut membuat ramalan yang sama iaitu seri, biarpun keputusan berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Rusia dengan jaringan 4-1. Namun, Fred berjaya menebus kesilapannya apabila meramalkan dengan tepat kemenangan Jerman ke atas Portugal dan kemenangan Denmark ketika menentang Belanda baru-baru ini.

Seperti Fred, haiwan-haiwan lain juga kini bergelut mencipta kemasyhuran seperti yang pernah dikecapi oleh Paul kira-kira dua tahun lalu. Citta the Elephants dari Zoo Krakow, Poland turut gagal dalam percubaan pertamanya.

Citta the Elephants

Gajah betina berusia 33 tahun itu sebelum ini meramalkan tuan rumah, Poland bakal memenangi perlawanan pembukaan Euro 2012 ketika menentang Greece pada Jumaat lalu. Bagaimanapun, ramalan itu tidak tepat apabila kedua-dua pasukan terikat 1-1 sehingga ke akhir perlawanan.

Terdahulu, Citta, gajah berasal dari India mula menjadi sebutan peminat bola sepak dunia selepas meramalkan kemenangan pasukan Chelsea di pertandingan akhir Liga Juara-Juara menentang Bayern Munich pada bulan lalu. Kejayaan itu membolehkan Citta mengalahkan kedua-dua pesaingnya iaitu Katherine the Donkey danJacko the Parrot.

Sementara itu, kemampuan Yvonne the Cow, lembu yang keras kepala dari Jerman juga masih dipertikaikan. Diletakkan harapan tinggi untuk menggantikan tempat Paul, Yvonne membuat keputusan yang kurang popular di negaranya apabila meramalkan pasukan Jerman kalah kepada Portugal pada perlawanan malam Sabtu lalu. Bagaimanapun, pasukan Jerman berjaya menewaskan Portugal 1-0.

Kemampuan Yvonne the Cow, lembu dari Jerman juga masih dipertikaikan

Yvonne, mula terkenal selepas media melaporkan kisah haiwan itu yang berjaya mengelak daripada disembelih dengan melarikan diri dari Austria sehingga ke Bavaria pada Mei tahun lalu. Selepas bergelut melepasi pagar elektrik, lembu betina itu bersembunyi di hutan kecil selama hampir empat bulan sebelum ditangkap semula dalam satu operasi besar-besaran.

"Ia mempunyai karakter dan personaliti," kata penyampai radio Bayern 3, Ulli Wagner, stesen radio yang bertanggungjawab menghebahkan ramalan Yvonne.



Sementara itu, Funtik the Pig, babi yang berasal dari Ukraine agak bernasib baik kerana berjaya meramal dengan tepat empat daripada enam keputusan perlawanan di peringkat kumpulan pada kejohanan berkenaan. Haiwan itu membuat ramalan dengan memilih antara dua mangkuk makanan yang diletakkan berhampiran bendera kedua-dua pasukan yang bertanding. Sehingga kini, Funtik atau dikenali juga sebagai Khryak berjaya meramalkan kemenangan pasukan Rusia, Denmark, Jerman dan Croatia. Funtik juga tidak terkecuali melakukan kesilapan apabila meramalkan pasukan Perancis menewaskan England dan Sweden kalah kepada Ukraine.

Apa pun, masih terlalu awal untuk menentukan haiwan manakah yang bakal membuat ramalan paling tepat sekali gus mampu menyaingi kemampuan Paul.

Adakah, Paulus the Octopus, sotong kurita yang dilahirkan di Jerman dan kini tinggal di sebuah akuarium di Porto, Portugal serta disebut-sebut bakal menjadi Paul II mampu mengatasi rekod Paul berjaya meramal dengan tepat sepanjang perlawanan Piala Dunia 2010. Kita tunggu dan lihat...