My Music...

Sirna Cintaku...

Rabu, 18 April 2012

Tunjukkan Rasa Cinta Pada Si Dia


Cinta perlu sentiasa di pupuk kerana rasa cinta boleh hilang di telan masa. Jika anda tidak memupuk rasa cinta, hubungan anda dan pasangan anda akan mula kebosanan dan hilang arah. Akhirnya, anda berdua akan berpisah. Untuk memupuk rasa cinta, anda perlu tunjukkan rasa cinta pada pasangan anda.


Tips cinta 

  • Hantar bunga atau hadiah secara mengejut kepada pasangan anda sebagai tanda sayang. Anda juga boleh beri hadiah atas dasar perhargaan. 
  • Apabila anda jumpa dia, anda sentiasa hadiahkan senyuman. Senyum menandakan anda senang hati dan gembira apabila bersama dengan dia. Jadi, rasa cinta itu sentiasa akan ada dalam hati masing – masing. 


  • Selalulah menulis nota – nota cinta untuk di beri pada pasangan anda. Anda boleh beri ketika anda berjumpa atau anda curi – curi selitkan nota tersebut pada poket dia, di kereta dia atau di beg dia. Apabila dia terbaca, dia pasti akan terharu dan bertambah cinta. 
  • Sentiasa jaga penampilan untuk kekasih anda. Jadi, dia akan berbangga dengan penampilan baik yang anda ada. 
  • Sekali sekala anda berikan pasangan anda makanan yang anda masak sendiri. Dia pasti terharu dengan tindakan anda. 


  • Jangan lupa ungkapkan juga kata-kata cinta kepada dia. Tidak salah kalau sekali – sekala ucapkan “ I Love You ”. Tapi janganlah over sangat sampaikan si dia meluat pulak. 
  • Apabila pasangan anda ingin berbicara tentang sesuatu, anda jadilah pendengar setia dia. Berikan dia semangat untuk terus maju dan berjaya. 
  • Sentiasa cakap pada dia bahawa anda sangat sayangkan dia dan cintakan dia. 


  • Jika ada masa lapang, anda luangkan masa sehari suntuk bersama – sama. 


Pasangan anda tentu akan berasa anda adalah yang terbaik untuk dia sekiranya apa yang anda lakukan memikat hati dia dan dia tentu akan merasa bertuah memiliki anda. 




Posmen


Seorang posmen yang datang menghantar surat.

Posmen : Assalamualaikum

Pak Sameon : Walaikumsalam

Posmen : Ni rumah En. Sameon ye?

Pak Sameon : Ya saya…

Posmen : Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni…

Pak Sameon : Buat susah aje encik nie! Apasal tak pos aje…

Posmen itu terus pergi sambil mengaru2 kepalanya.



Perkara Yang Lelaki Suka Tentang Wanita


Bentuk tubuh yang menarik

Susuk tubuh hebat sememangnya menjadi dambaan setiap lelaki. Bagi wanita yang secara semulajadi mempunyai susuk tubuh persis model, peliharalah ia supaya kekal hingga bila-bila. Bagi mereka yang terlebih montok pula, lakukan sesuatu agar susuk tubuh kembali langsing. Lelaki suka golongan wanita yang berusaha untuk tampil cantik di hadapan mereka. 

Selain bentuk tubuh, aset lain yang mampu menggegarkan hati lelaki ialah mata, punggung dan langkah yang kemas. Jangan pelik jika ada lelaki yang jatuh cinta kepada anda hanya kerana anda mempunyai jari yang runcing dan kuku yang bersih. Ini kerana selera setiap individu itu berbeza di antara satu sama lain. 

Sentiasa tersenyum apabila berbicara

Wanita yang sentiasa senyum juga mampu melembutkan hati sang teruna untuk jatuh cinta. Cuma jangan keterlaluan kerana nanti si dia fikir anda ‘tidak betul’ pula. 

Sentiasa merendah diri 

Bagi mereka yang mempunyai pendidikan yang lebih tinggi daripada teman lelaki atau suami, jangan pula menunjuk-nunjuk kerana lelaki sangat gemarkan wanita yang merendah diri dan tahu menghormati orang lain. 

Lemah-lembut

Sifat ini cukup untuk mencairkan hati lelaki. Sememangnya sebagai seorang lelaki, mereka mengimpikan pendamping yang sentiasa bersifat lemah-lembut. Tapi awas, lelaki tidak suka wanita yang mengada-ngada atau menunjukkan sikap manja yang berlebihan. 

Jujur

Jujurlah anda dengan teman lelaki atau suami anda. Si dia pasti akan menghargai anda kerana lelaki sangat suka dengan wanita yang jujur atau tidak menipu. 

Penampilan yang sederhana 

Jangan keterlaluan apabila bersolek kerana kebanyakan lelaki sukakan wanita yang mempunyai kecantikan semulajadi. Paling penting, anda perlu tahu bahawa kecantikan itu bukan segala-galanya bagi seorang lelaki. Lelaki tidak akan memilih wanita untuk di jadikan pasangan hidup hanya kerana kecantikkan luaran sahaja. Apa yang penting, luaran cantik dan dalaman haruslah cantik juga. Lakukan apa yang dia suka dan elakkan perkara yang tidak digemarinya. 

Jangan perasan 

Walaupun anda sememangnya mempunyai paras wajah yang cantik, anda janganlah terlebih pulak. Kalau ada orang lain yang memuji anda cantik, cukup dengan sekadar tersenyum. Jangan pula semakin meninggikan diri dan perasan lebih. Si dia pasti bangga dengan sikap itu.


Bermanjalah dengan si dia 

Selalunya apabila berada di dalam situasi yang romantik, lelaki juga suka bermanja atau dimanjakan. Ketika ini anda bolehlah bermanja-manja dengan si dia. Manja harus kena dengan tempat juga. Tak kan masa si dia tengah marah nak bermanja-manja. Itu bala namanya. 

Bijak menyesuaikan diri 

Anda juga harus bijak menyesuaikan diri di dalam apa jua situasi terutama apabila berada di hadapan khalayak ramai atau di majlis-majlis rasmi. Pasti si dia tersenyum bangga melihat personality anda.

Jangan bercakap hal yang remeh-temeh 

Jangan bercakap perkara yang remeh-temeh kepada si dia. Cakaplah perkara yang penting sahaja kerana perkara remeh-temeh yang anda sampaikan itu hanya akan membuatkan si dia bosan dengan sikapmu. Lebih membuatkan si dia menyampah jika anda suka bercerita tentang perkara yang melibatkan orang lain atau lebih tepat suka mengumpat. 

Matang 

Bersifat matanglah apabila bersama dengannya. Lelaki tidak gemar dengan wanita yang terlalu keanak-anakan. Apatah lagi kalau anda sememangnya sudah berusia. 

Jangan bandingkan si dia dengan lelaki lain

Jangan sekali-kali membandingkan si dia dengan rakan lelaki yang lain ataupun dengan bekas kekasih anda. Perkara itu hanya akan membuatkannya marah atau lebih teruk, si dia tidak akan berasa selesa bila bersama dengan anda lagi.


Menjadi sahabat padanya

Jadilah sahabat kepada si dia sama ada di waktu senang atau susah. Wanita sebegini selalunya akan menjadi sumber inspirasi atau kekuatannya apabila berhadapan dengan sesuatu masalah. 

Jadilah pendengar yang setia 

Jangan sekali-kali memotong percakapan apabila si dia sedang bercakap. Lelaki tidak suka wanita yang terlalu banyak bercakap tetapi tidak mahu mendengar apabila dia berbicara.


Pandai membelai 

Walaupun lelaki sinonim dengan sifat kasar, namun pada waktu tertentu mereka sangat suka apabila dibelai oleh insan yang paling dicintai. 

Jangan terlalu ingin menguasai 

Jangan terlalu suka meminta-minta, merengek atau mendesak-desak kepada lelaki. Lelaki tidak gemar wanita terlalu berkuasa di dalam sesebuah perhubungan. Jika anda sangat memerlukan sesuatu perkara, mintalah secara baik kerana lelaki selalunya mudah untuk bertolak-ansur dalam pelbagai perkara. 

Tunjuk sikap prihatin 

Sentiasa menunjukkan sikap prihatin terhadap teman lelaki atau suami. Apa salahnya sesekali anda menghubunginya untuk mengucapkan selamat pagi atau selamat makan tengahari kepadanya. Walaupun nampak kecil, tetapi apa yang anda lakukan memberikan impak yang cukup besar terhadap teman lelaki atau suami anda. 

Berdikari 

Belajar berdikari dan jangan terlalu bergantung harap pada si dia. Selalunya lelaki tidak suka melakukan perkara yang remeh kerana banyak lagi perkara lain yang lebih penting perlu mereka fikirkan. Apa salahnya anda pergi ke pasar atau membayar bil seorang diri. 

Tegas 

Tunjukkan kepadanya bahawa anda mempunyai prinsip hidup yang jelas. Jangan sesekali lemah dan membiarkan lelaki mempermainkan anda. Lelaki selalunya lebih menghormati golongan wanita yang tegas dan tidak mudah mengalah.

Terus-terang 

Berterus-teranglah dengan teman lelaki atau suami anda. Jangan sekali-kali menyorokkan kebenaran daripada mereka walaupun sesetengah kebenaran itu sememangnya pahit untuk ditelan. 

Bagi sedikit kebebasan 

Berikan sedikit kebebasan kepada si dia. Adakalanya lelaki juga mahu menghabiskan masa mereka bersama teman-teman mereka yang lain. Kalau anda boleh melakukannya, pasti si dia tidak teragak-agak untuk terus bersama anda.


Menjaga hati 

Selain dirinya, anda juga perlu bijak menjaga hati ahli keluarga serta teman-teman rapatnya. Jika ahli keluarga serta teman-temannya menyukai anda, itu merupakan satu petanda bahawa perhubungan anda akan berkekalan sampai bila-bila. 

Jangan merasa diri sempurna 

Jangan tunjukkan dan merasa diri anda seperti seorang individu yang terlalu sempurna. Anda perlu terima hakikat bahawa di dalam dunia ini tiada seorang pun yang sempurna. Lelaki juga selalunya suka kepada wanita yang berani mengakui kelemahan dan kesilapan diri. Itu menunjukkan wanita tersebut sangat realistik dengan apa sahaja yang dilakukannya. 

Pandai memasak

Terasa pelik apabila seorang perempuan itu tidak tahu memasak. Si dia pasti akan semakin sayang apabila anda pandai memasak. Lebih-lebih lagi apabila teman-temannya memuji masakan yang andai masak sedap. 

Berpendidikan 

Bukan bererti perlu mempunyai segulung ijazah dari mana-mana universiti tetapi cukup menonjolkan sikap rasional dan berfikiran positif bersama pasangan anda. Tonjolkan sikap yang menyenangkan apabila anda bersama si dia. Paling penting sentiasa bertindak rasional dan berfikiran positif apabila anda mengalami sebarang masalah.




P lahhh…


Ada seorang pak cik tua yang baru saja lulus lesen kereta. Jadi, mengikut undang-undang, stiker berhuruf " P " hendaklah dilekat pada kereta sekiranya seseorang baru dapat lesen. Pada suatu hari, pak cik tua itu hendak ke Bandar dan dalam perjalanan ada polis roadblock.

Polis : "P" mana pakcik?

Pak Cik : P Aloq Staq ( loghat Kedah ).

Polis : Pak cik nak bergurau pulak. "P" mana pak cik?

Pak Cik : Aku nak p Aloq Staq. ( Dah mula naik angin ).

Polis : Amboi, main-main pulak pakcik ( tersengih ). Pak Cik, "P" mana?

Pak Cik : Aku habaq Aloq Staq hangpa tak percaya. Apa hang ingat aku tak tau ka jalan ni nak pi aloq staq. Hangpa jadi polis pun hangpa jangan nak perleceh aku tau ( marah ).

Polis : Pi pi pi pi lah ... nyusah aje...

Pak Cik : kan mudah camtu...


Selasa, 17 April 2012

Batu Karang



Batu karang dalam ginjal?

Batu yang terdapat dalam ginjal atau lebih dikenali dengan "Buah Pinggang" terjadi dari tumbuhan kristal halus dari beberapa jenis kimia. Kimia yang paling lumrah adalah kalsium oxalat, kalsium pospat dan yang kurang dikenali ialah asid uric, cystine dan magnesiam pospat ammonia. 

Saiz batu karang ini ada yang halus seperti pasir dan boleh jadi sebesar bola golf. Kebanyakkan batu karang tumbuh membesar dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam saluran kencing dimana ianya menjadi bertambah besar. 

Kesulitan akan timbul apabila batu-batu menjadi terlalu besar yang mengakibatkan ganguan kepada perjalanan aliran air kencing. Ini boleh membawa kepada penyakit dimana kuman-kuman akan merebak. Gangguan dan perebakan kuman itu akan mengakibatkan kerosakan ginjal, jika tidak diubati segera. 

Kejadian batu dalam ginjal ini adalah masalah biasa dalam saluran kencing. Adalah dianggarkan bahawa satu hingga lima peratus dari jumlah penduduk akan mengalami kejadian batu dalam ginjal ini pada sesuatu ketika dalam hidupnya. 

Sesetengah orang mengalami kejadian batu karang hanya sekali, kemudian pulih dan tidak berulang lagi. Dalam kebanyakkan kes batu karang dalam ginjal adalah penyakit berpanjangan seumur hidup. Biasanya orang lelaki pertengahan umur lebih ramai yang mengidap penyakit ini dari kaum wanita. 

Ada diantara penyakit batu karang ini disebabkan oleh zuriat keturunan. Jika terdapat sejarah kejadian penyakit ini di kalangan anda, mintalah nasihat daripada doktor anda. 

Apakah tanda-tandanya?

Batu dalam ginjal jarang-jarang menimbulkan masalah ketika ianya mula terjadi. Tetapi apabila batu-batu itu beralih atau bergerak di dalam ginjal atau di dalam saluran kencing, kesakitan yang amat sangat akan dirasai dan pendarahan biasanya berlaku sehinggalah sesudah batu itu keluar. 

Dalam sesetengah kes, batu itu tersekat menyebabkan kesakitan dan membahayakan apabila kuman itu merebak. Bila ini berlaku, tanda-tanda seperti berikut akan dirasai iaitu pedih ketika buang air kecil, rasa loya dan air kencing berbau busuk. Ini memerlukan rawatan perubatan yang segera. 

Bagaimana batu dalam ginjal itu diubati?

Pengubatan penyakit ini berbeza mengikut keadaan sesuatu kes itu. Jika batu-batu ini dapat keluar dengan spontan maka pengubatannya ialah dengan mengelakkannya dari berlaku lagi. Dalam hal ini pesakit akan disuruh minum air dengan banyak, sebanyak 3 liter sehari. Cara ini akan dapat membersihkan ginjal. Makanan pesakit juga akan diubahsuai bagi mengurangkan bahan kimia yang terdapat dalam badan pesakit. Apabila batu itu keluar, pesakit hendaklah menyimpannya untuk dibuat kajian. Kajian ini perlu untuk para doktor bagi menentukan sebab musabab terjadinya batu tersebut dan boleh pula membantu dalam rancangan pengubatan bagi mengelakkan berulang lagi penyakit ini. 

Pengubatan telah berjaya didapati untuk menghancurkan batu asid uric dan systine. Dalam kes-kes yang lebih serius, apabila batu itu terlalu besar untuk keluar sendiri dan memudaratkan pesakit, suatu pembedahan adalah perlu. 

Adalah penting diingatkan bahawa penyakit ginjal ini memerlukan pengubatan sepanjang hayat. Jika ianya tersekat dan perebakan kuman berlaku, maka ginjal atau buah pinggang tidak akan berfungsi lagi.

Tanda-Tanda Batu Karang Dalam Ginjal

1. Rasa pedih ketika kencing

2. Rasa loya ( mual ) & muntah tanpa sebab

3. Rasa seperti pasir berada dalam badan

4. Air kencing kotor & berbau busuk

5. Rasa sakit di kawasan pinggang

6. Rasa sakit pada alat sulit


Rawatan Batu Karang Dalam Ginjal

1. Peringkat Awal - Perubatan Biasa

2. Peringkat Kedua - Pembedahan / Lithotritpsy

3. Peringkat Serius - Dialisis / Pemindahan Buah Pinggang 


Kesan Pemecahan Batu Karang

Bidang perubatan boleh menghancurkan batu karang, tetepi serpihannya akan menyebabkan kesakitan yang amat sangat ketika hendak keluar melalui saluran kencing. Jika batu itu tersekat, pembedahan terpaksa dilakukan. 


Kesan Pemindahan Buah Pinggang

Secara teori, pemindahan buah pinggang nampak mudah iaitu dengan manggantikan buah pinggang lama dengan yang baru. Namun masalah akan timbul jika tubuh pesakit tidak serasi dengan buah pinggang yang baru. 



Batu Karang Dalam Hempedu 

Cholelithiasis atau batu karang dalam pundi hempedu semakin menular dikalangan kita kerana pemakanan yang tidak seimbang. Faktor diabetes, masalah thyroid(hypothyroidism) dan jangkitan parasit juga menjadi penyebab penyakit ini.

Tanda-Tanda Batu Karang Dalam Hempedu

1. Sakit / kembung dibahagian kanan perut
2. Rasa sakit bila ditekan pada tepi ulu hati
3. Rasa sakit di hempedu ketika menarik nafas
4. Rasa loya & muntah tanpa sebab
5. Badan rasa tidak bermaya
6. Kurang selera makan
7. Demam 

* Tanda-tanda ini kerap berlaku selepas beberapa jam memakan makanan berminyak

Kesan-Kesan Batu Karang Dalam Hempedu

1. Kerosakan Hati & Pankreas
2. Hepatitis B (demam kuning)
3. Kematian

Rawatan Batu Karang Dalam Hempedu

Pembedahan membuang pundi 


Cara Mengatasi Penyakit Batu Karang 


1) Minum banyak air masak untuk membersihkan air kencing 


2) Elakkan minuman yang manis terutama minumam berkarbonat. 

3) kekurangan vitamin B6 dan potasium menyebabkan pembentukan batu karang. Makanan seperti barli, kentang, keledek, makanan berasaskan tepung gandum, bunga kubis dan pisang dapat membantu mengurangkan masalah ini.


4) Elakkan makanan yang kaya asid oksalk seperti tomato, bayam, lobak merah, daging, strawberi, koko, coklat dan teh. 

5) Kurangkan pengambilan garam dan gula, termasuk ikan masin, jeruk dan makanan yang manis. 


6) Banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan berserat. 

7) Kurangkan sumber protein haiwan, sebaiknya gantikan dengan protein tumbuh-tumbuhan. 


8) Kurangkan minum kopi, teh dan alkohol.



Cuti sekolah


Pada pagi yang ceria di dalam kelas darjah 3 Anggerik, Cikgu Roslina bertanya pada anak muridnya kemana mereka ingin pergi bercuti bersama keluarga pada musim cuti sekolah yang akan datang.

Cikgu : Siti pada musim cuti sekolah nanti kamu nak pergi kemana ?

Siti : Saya nak balik kampung atuk saya di Pahang.

Cikgu : Kamu Ramli?

Ramli : Saya nak pergi Genting Highland.

Cikgu : Kamu Ahmad?

Ahmad : Saya teringin nak pergi bulan la cikgu.

Semua murid-murid ketawakan Ahmad.

Cikgu : Ahmad.. kalau nak pergi bulan kena jadi angkasawan dulu...ok. Kamu pula Adam?

Dengan semangat Adam menjawab.

Adam : Saya nak pergi Matahari...

Cikgu : Adam, matahari kan panas mana ada manusia pergi sana....

Adam : Pergi malam la cikgu...

Cikgu : ???!!!


Malas ke Sekolah


Jam sudah pun menunjukkan pukul tujuh pagi. Karim masih lagi berdengkur. Ibunya pun segera mengejutkannya untuk ke sekolah. 

Ibu : Karim... Karim...bangun nak. Pergi sekolah, nanti terlambat lagi... 

Karim : Alahhhh mak… Karim tidak mahu pergi ke sekolah! 

Ibu : Apa? Tidak mahu pergi sekolah??? Baik… Karim berikan emak dua sebab mengapa Karim tidak mahu ke sekolah…

Karim : Semua murid-murid tidak sukakan Karim. Guru-guru di sekolah pun tidak suka pada Karim! 

Ibu : Itu bukan alasan bagi Karim untuk tidak ke sekolah. Cepat, bangun sekarang! 

Karim : Baiklah, sekarang emak pula berikan Karim dua sebab mengapa Karim mesti pergi ke sekolah. 

Ibu : Eh...eh...bertuah punya anak! Karim dengar baik-baik, pertama Karim sudah berusia lima puluh tahun. Kedua Karim kan PENGETUA SEKOLAH!!!

Karim : ?!!! ( Lupa pulak )


Kanser Payudara

Satu dari sepuluh wanita dianggarkan menghidap kanser payudara disebabkan oleh gaya hidup moden. Untuk menghindarinya, mulailah membiasakan diri menjaga kesihatan payudara dengan mengambil makanan sihat.


Menjaga payudara agar tetap sihat bukanlah perkara yang sukar. Tidak susah, pencegahannya boleh dilakukan oleh sesiapa saja, iaitu dengan menjaga pemakanan kita. Diet yang seimbang dan pemilihan yang betul akan membantu kita mencegah kanser. Cukup dengan mengambil lima makanan yang kaya nutrisi ini, maka anda pun akan mendapatkan keadaan payudara yang sihat. 


Sayur-sayuran 

Mulailah untuk memakan pelbagai sayur-sayuran hijau seperti kubis, brokoli, bayam sebagai menu diet anda. Kandungan vitamin, serat dan antioksidan di dalamnya membantu menghilangkan radikal bebas dan racun lain dari dalam tubuh. Antioksidan dan serat juga memainkan peranan penting dalam melindungi tubuh dari segala bentuk kanser, terutama kanser payudara. 


Protein

Makanan yang kaya dengan protein sangat baik untuk kesihatan payudara anda. Cubalah untuk membiasakan mengambil makanan yang terbuat dari kacang soya seperti susu soya, tempe dan tahu. Kacang-kacangan boleh menjadi pilihan yang tepat kerana kandungan proteinnya yang luar biasa.


Jus Buah

Hampir semua orang tahu bahawa vitamin C merupakan zat antioksidan yang paling kuat, yang secara efektif dapat menjaga kesihatan payudara. Semakin sering mengambilnya, semakin banyak pula zat antioksidan dalam tubuh anda. Buah ini juga mempunyai peranan penting terhadap peningkatan sitem imun.


Pelbagai Ikan

Ikan yang kaya dengan asid lemak Omega 3 dan mengandung vitamin D yang sangat tinggi. Kedua2 bahan ini sangat baik untuk kelangsungan payudara. Oleh itu anda harus memastikan ikan sentiasa dimasukkan ke dalam menu diet anda.


Pelbagai Buah Beri

Selain rasanya yang lazat, buah beri mengandung nutrisi yang baik seperti serat dan vitamin C. Menariknya, buah beri boleh ditambah ke dalam menu makanan seperti meletakkannya pada yoghurt, salad, cereal dan smoothie anda.


Kisah Jual Bayi


Di pagi hari yang nyaman,dua orang sudah lanjut usianya duduk berehat-rehat. Pak Abu dan Pak Majid namanya. Yang Pak Abu membaca surat khabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun. 

Pak Abu: Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya. 

Pak Majid: Hmmmmm… ( Pak Majib macam acuh tak acuh je ) 

Pak Abu: Kot pun terdesak nak duit janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit. Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual surat khabar ke. Betul tak Majid...? 

Pak Majid: Hmmmmmmm... ( sambil mengembus asap rokok daunnya keluar melalui hidungnya )



Pak Abu: Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli ke? Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun sayang kat anaknya. 

Pak Majid: Hmmmm....Nilah aku nak bagitau engkau. Kalaulah aku dapat putar kembali masa muda-muda dulu…Aku jual je anak-anakku tu.. .

Pak Abu: Hah??? Engkau biar betul Majid! Kejamnya kau Majid...

Pak Majid: Hoii.. engkau tak sedar lagi ker sekarang ni kita berada di mana? Sedarlah Abu....Kita sekarang ni di RUMAH ORANG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu! 

Pak Abu: hehehehe… 


Tolak Cinta Sahabat


Sahabat anda jatuh cinta kepada anda? Oh tidak!!! Bukan semua orang dapat menerima apabila seseorang yang anda anggap sahabat baik jatuh cinta kepada anda. Mungkin ada benarnya kata orang bahawa seorang lelaki dan wanita sememangnya sukar untuk menjadi sahabat selamanya. Banyak yang terjadi, persahabatan antara lelaki dan perempuan akan berakhir dengan percintaan. Mungkin sepanjang pesahabatan itu timbulnya bibit2 cinta dan melalui persahabatan yang terjalin mereka lebih saling memahami antara satu sama lain. Tetapi ada sesetengah orang tidak dapat menerima kenyataan apabila sahabat baiknya meluahkan perasaan cinta. Tentu sukar bagi anda untuk meneruskan persahabatan sekiranya itu yang terjadi. Dan si dia tentu akan berasa malu untuk berhadapan dengan anda setelah cintanya di tolak. Mungkinkah ada jalan yang terbaik untuk menolak cintanya dan si dia kembali menjadi sahabat baik anda?


Ini boleh di jadikan alasan anda untuk menolak cintanya.

  • Menyatakan kepadanya secara berterus-terang bahawa anda tidak sesuai untuk bercinta dengannya kerana anda menganggap dia adalah sahabat karib dunia dan akhirat. 
  • Menyatakan kepadanya sekiranya anda menjadi kekasihnya, anda tidak mungkin boleh mengikut kehendak, arahan dan permintaannya. 
  • Anda dan dia tidak sesuai kerana, selama ini anda bersikap brutal ketika bersama dia dan tiada ciri2 kekasih yang sejati. 
  • Anda tidak pernah terfikir untuk bercinta dengannya kerana ketika bersahabat pun anda tidak peduli dengan kehadirannya. 
  • Menerangkan kepadanya bahawa masih ramai lagi gadis/jejaka diluar sana yang mempunyai ciri2 pasangan yang diidamkan olehnya. 
  • Cuba mengelakkan dari bercakap tentang hati dan perasaan apabila berdua dengannya. Kalau boleh, keluarlah beramai2 dengan kawan2 yang lain. 
  • Jelaskan padanya anda lebih sayangkan ikatan persahabatan anda daripada menjadi seorang kekasih yang perlu ada komitmen dan bersifat setia. 
  • Anda jelaskan padanya bahawa anda lebih mesra dan selesa sekiranya tetap terus bersahabat sahaja kerana anda sudah tahu baik buruk perangainya. 
  • Jelaskan kepadanya bahawa anda sudah mempunyai calon dan bakal kekasih yang sesuai dengan diri anda. Tapi harus diingat, jelaskan secara baik kerana anda mungkin kehilangan sahabat baik yang anda sayangi. 


  • Bertegas dengan pendirian anda sekiranya anda betul2 tidak dapat menerimanya. Akhir sekali anda katakan dan tegaskan kepadanya “ sampai bila2 pun, kau tetap sahabatku ” 



Padi - Sahabat Selamanya 

Dua tiga kapal berlayar di samudra…
Ayo sahabatku kita bergembira…
Bermain bernyanyi bersama menikmati indahnya dunia…

Karena sahabat untuk selamanya…
Bersama untuk selamanya…
Kau dan aku sahabat…
Untuk selamanya setia…

Berakit-rakit kita kehulu…
Berenang-renang kita ketepian…
Kita berbeda untuk saling mengisi…
Segala kekurangan kita…

Mencari sahabat untuk selamanya…
Atasi semua perbedaan…
Kau dan aku sahabat…
Untuk selamanya… 
Selamanya setia…

Sahabat untuk selamanya…
Berbagi dan saling menjaga…
Kau dan aku sahabat…
Untuk selamanya…
Selama-lamanya… setia…


Rancangan


Seorang guru bertanyakan pada anak muridnya pada hari keputusan peperiksaan SPM keluar.

Cikgu : Tahniah, kerana mendapat keputusan cemerlang!

Pelajar : Terima kasih cikgu.

Cikgu : Saya tahu, kamu telah buat yang terbaik untuk peperiksaan kamu. Jadi apa rancangan kamu selepas ini ?

Pelajar : Balik ke rumah, cikgu…


Bahayanya kekurangan air


Kesan kurangnya air putih pada tubuh badan

Tahukah anda, kekurangan air adalah membawa kesan yang membahayakan bagi darah dan sel-sel otak? Tahukah anda bahawa pengaruh air terhadap sistem kerja darah dan ginjal adalah sangat besar.

Jika kita mengambil air kurang dari 8 gelas sehari, kesan secara keseluruhan memang tidak terasa. Tapi sebagai penyelesaian, tubuh akan menyeimbangkan diri dengan mengambil sumber dari komponen tubuh sendiri, di antaranya dari darah. Kekurangan air bagi darah amat berbahaya bagi tubuh. Sebabnya adalah darah akan menjadi kental dan pekat. Akibatnya, perjalanan darah sebagai alat pengangkutan oksigen dan zat-zat makanan pun akan terganggu. 


Kesan Kekurangan Air Dalam Badan

  • Lemah daya ingatan ( ingatan jangka pendek ) 
  • Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah. 
  • Sukar memberi tumpuan terhadap perkara yang dilakukan terutamanya pada skrin komputer atau bahan bacaan bercetak. 
  • Tekanan darah menurun. 
  • Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurangan menyebabkan mudah rasa mengantuk. 
  • Lesu pada waktu siang. 
  • Sakit belakang. 
  • Sakit kepala. 
  • Memperlahankan kadar metabolisma badan. 
  • Meningkatkan risiko kanser usus, kanser pundi kencing dan kanser payudara. 
  • Sendi dan otot mengalami kekeringan cecair. 
  • Menyukarkan penyingkiran bahan toksik. 
  • Meningkatkan keinginan untuk makan. 
  • Darah menjadi lebih pekat. 
  • Mudah keliru. 
  • Degupan jantung semakin meningkat. 
  • Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan. 
  • Kulit menjadi kusam. 
  • Tubuh akan mengalami dehidrasi. Dehidrasi ini menyebabkan cairan di otak akan menurun, pengangkutan oksigen yang seharusnya mengalir ke otak pun berkurang. Akibatnya, sel-sel otak menjadi tidak aktif dan berkembang. 
  • Gangguan fungsi kognitif (kepandaian) otak. Jika kita kekurangan air putih, otak tidak mampu menjalankan fungsi normalnya lagi, terutama fungsi kognitif yang akhirnya membuat kita menjadi senang lupa dan kurang konsentrasi.
  • Mengganggu fungsi ginjal. Ini kerana air sangat penting untuk mencegah penyakit batu karang. Dengan cukupnya air dalam badan, maka komponen pembentukan batu karang menjadi lebih mudah luruh bersama air kencing. 
  • Pelbagai gejala ringan dan berat akan timbul. Kekurangan air yang dialami oleh tubuh akan menyebabkan gejala ringan dan sedang seperti lelah, haus, batuk kering, badan panas, sakit kepala, air kencing pekat, denyut nadi cepat, hingga gejala berat seperti halusinasi dan kematian. 
  • Mudah terkena infeksi kerana bakteria tidak mampu keluar akibat kurang minum. Gejalanya seperti suhu badan yang sedikit meningkat, rasa ngilu terutamanya saat akhir buang air kecil dan perasaan ingin buang air kecil yang tidak dapat ditahan-tahan. 



Ramai yang tahu bahawa air putih begitu berharga dan amat penting untuk tubuh badan yang sihat tetapi tak ramai yang memanfaatkannya. Minumlah air sekurang2nya 8 gelas sehari.


Rawatan Percuma



Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ***, kerana telinganya di masuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.

Doktor : Selamat petang...

Pesakit : Selamat petang Doktor!

Doktor : Ada masaalah apa ...?

Pesakit : Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor...

Doktor : Biar saya periksa telinga anda…

Doktor pun lalu memeriksa telinganya,dan rupanya biji kacang tersebut cukup susah di ambil malah mungkin perlu pembedahan.

Doktor: Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut...

Pesakit: Apa caranya doktor?

Doktor: Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua pula percuma...

Pesakit: Mahal sangat Doktor, kalau yang percuma bagaimana?

Doktor: Yang percuma kena sabar...

Pesakit: Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya...?

Doktor: Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika sudah jadi 'tauge' anda tinggal tarik keluarlah…

Pesakit: ????????


Hilang Duit


Pada suatu hari di sebuah Sekolah Rendah, ketika itu waktu rehat dan terlihat di halaman sekolah tersebut seorang murid sekolah darjah satu menangis dengan kuatnya. Lalu, bertanyalah salah seorang gurunya.

Guru : Kenapa menangis?

Murid : Duit saya hilang sepuluh ringgit, Cikgu… ( jawabnya sambil menangis )

Guru : Sudahlah jangan menangis ye...nih, Cikgu beri sepuluh ringgit…

Namun pelajar tersebut terus menangis semakin kuat dari tadi. Cikgu pun menjadi lebih hairan.

Guru : Aik... menangis semakin kuat? Kan Cikgu sudah ganti sepuluh ringgit…

Murid : Iya, Cikgu.......tapi kalau tadi duit saya tidak hilang, kan sekarang duit saya ada dua puluh ringgit…

Guru : ??!!!


Kenali Lelaki Melalui Zodiak


Ada kalanya kita sukar untuk mengenali sikap dan perangai si dia yang tersayang. Mungkin juga si dia sendiri juga tidak mengenali sikap baik atau buruknya sendiri. Di sini disenaraikan personaliti lelaki berdasarkan bintang atau zodiak masing-masing. Walaupun tidak kesemuanya benar, namun ia boleh dijadikan panduan. Jika memang ada mempunyai sikap buruk atau kelemahan, boleh memperbaiki diri agar hidup lebih harmoni.



Aquarius - [ 20 Januari - 18 Februari ]

Tubuhnya agak tinggi, dan kurus , tangan dan kakinya besar , bahunya lebar .Mungkin rambutnya nipis .pakaiannya agak luar biasa.Dia adalah lelaki yang pandai bercakap dan suka kepada cakap-cakap intelek .Dia agak kurang romantik .Dia sukar jatuh cinta kerana dia tidak mahu kecewa .Dia suka persahabatan yang sekejap berbanding hubungan yang panjang .Lelaki ini suka ketawa dan mempunyai perkara-perkara yang menarik untuk dilakukan , tetapi dia boleh jadi pendiam pada suatu masa dan agak mengecewakan kekasihnya .Dia mungkin lambat berkahwin kerana tidak suka terikat .Dari segi seksual dia lebih mementingankan seks dari kasih sayang , dan dia lebih suka kepada ramai pasangan . Walaupun begitu , dia pandai menyembunyikan rahsianya itu bagi menjaga hati kekasihnya .Sebagai lelaki , dia disukai oleh teman wanitanya kerana dia agak berbeza dan menarik , tetapi dia adalah mengecewakan dari segi membuat komitmen .


Pisces - [ 19 Febuari - 20 Mac ]

Dia lelaki yang agak pendek dan berisi dengan muka yang agak bulat dan besar serta berjerawat. Dari segi berpakaian ,mungkin dia kelihatan kurang kemas .Walaupun dari segi zahiriah dia agak kurang menarik , dia mempunyai personaliti yang bagus boleh berjenaka dan baik hati .Dia adalah lelaki yang pandai mengagak dan bersimpati tinggi, tetapi, hatinya selalu bimbang . Dia tidak suka berkelahi dan sedaya upaya mengelakkannya. Hidupnya suka menggembirakan hati orang lain , dia agak romantik dan mementingkan perasaan pasangan .Tetapi dia agak pemalu dan kurang keyakinan , menyebabkan dia lambat dalam hal menambat wanita . Dia agak sukar dari segi membuat keputusan , dan agak bertangguh untuk kahwin . Oleh kerana kelemahan ini , dia mudah dipengaruhi atau ditinggalkan .Tapi dari segi bercinta , dia adalah seorang yang hangat , mengambil berat dan mengasihi , serta menghiburkan .


Aries - [ 21 mac - 20 April ]

Badannya tidak tinggi tetapi tetap tegap dan kuat berkerja. Pada badannya banyak bulu,suka bergaul, bersemangat dan bercita-cita, menjadikan dia seorang pemimpin .Dia lebih suka mengarah,berani dan suka menjelajah .Dia tidak tekun ,dia lebih suka memulakan sesuatu tetapi kemudian menyuruh orang lain menyelesaikan kerja itu.Dia mementingkan lahiriah dan mudah bergaul tetapi agak kurang keyakinan ,terutamanya dari segi daya penarik, dia mungkin risau kerana tubuhnya kecil misalnya,kerana ini dia biasanya mencari kawan yang kualitinya kurang berbanding dirinya,dan ini juga menyebabkan dia mudah cemburu dan kurang yakin dalam hubungan dengan wanita. Di samping itu dia merupakan seorang yang panas baran maka selalulah timbul keributan dalam hal berkasih sayang. Nafsu syahwatnya tinggi ,dan apabila mendapat teman hidup ,dia adalah kekasih yang bersemangat dan bernafsu. Padanya cinta adalah amat penting ,kerana dia benci hidup keseorangan ,dan kerana dia merasa bangga ada orang yang sanggup menyerahkan jiwa raganya kepadanya .Ketika mula bercinta dia baik hati ,mudah jenaka dan bersukaria tetapi apabila telah lama berkenalan ,dia selalu menyakitkan hati, curiga dan marah-marah.


Taurus - [ 21 April - 20 Mei ]

Dia lelaki yang mempunyai badan yang berotot dan kuat .Dia seorang yang praktikal serta berseni,mungkin boleh mengukir,atau melukis.Suaranya merdu bila menyanyi dan sukakan muzik,malah mungkin seorang ahli muzik.Lelaki ini mudah bergaul ,suka jenaka dan ketawa.Walau bagai mana pun dia kurang keyakinan dan merendahkan daya tariknya sendiri ,menyebabkan dia menggunakan bakat seninya untuk menari hati wanita .Dia juga adalah lelaki stabil,konservatif dan agak keras hati, yang mahu tahu kemanakah arah tujuan dirinya.Lelaki ini pentingkan sekuriti dari segi kewangan, begitu juga dalam rumahtangganya dan dengan sebab ini dia jarang ambil risiko atau memperjudikan hidupnya .Lelaki ini menanti-nantikan perkahwinannya , di mana pada masa inilah dia akan merasa selamat di mana perasaaan itulah yang tidak ada pada dirinya sebelum itu ,dan oleh sebab itu, dia akan memilih pasangan hidupnya dengan agak teliti agar rumah tangganya berpanjangan .Dorongan syahwatnya kuat .Dia sukakan keselesaan ,makan dan mengumpul harta .Kebolehanya menghias rumah , dan kesungguhannya menjadikan dia pasangan yang baik .Oleh kerana lelaki ini lebih sukakan perkara yang telah biasa ,dia tidak begitu minat dengan idea orang lain atau apa yang berlaku di sekelilingnya dan ini akan membosankan insan yang lebih suka bergaul dan bijaksana.


Gemini - [ 21 Mei - 20 Jun ]

Lelaki Gemini mempunyai muka dan badan yang menarik,adab dan senyumannya juga menarik menyebabkan orang ramai tertarik kepadanya.Dia seorang yang bijak berfikir ,ingatannya bijak dan teratur menjadikan ia pasangan yang menarik dan pandai menguruskan diri.. Dia mungkin bekerja sebagai jurujual di mana dia berpeluang memujuk dan mempengaruh orang lain .Dalam menjadi pasangan hidup dia suka wanita yang boleh berfikiran sendiri ,yang tidak pendiam ,dan yang cerdik bukan cantik menjadi keutamaanya .Dia suka kepada luahan emosi ,kerana itu dianggap kebudakan dan remeh ,dan kerana itu dia bermasalah untuk jatuh cinta kerana menganggap bahawa bila jatuh cinta , dia akan memberi banyak kuasa kepada kekasihnya, dan kerana itu, pasangannya yang ideal adalah yang sanggup berkongsi akal , bukan hati. Lelaki ini tidak begitu berminat dalam hubungan kelamin , dan menganggap ianya tidak menarik dan sedikit menjijikkan .Dia mengetahui mengenai hubungan kelamin dari rasa ingin tahu bukan dari rasa berahi.Dia bukanlah seorang kekasih yang bersungguh , kerana sukar melibatkan emosi dalam bercinta kerana sebab itu biasanya dia berkahwin lambat dan memilih pasangan yang jauh lebih tua darinya ,yang mempunyai nafsu syahwat yang rendah padanya ,Wanita yang ideal ialah yang banyak harta ,lebih tua, tetapi dia boleh jugak memilih wanita muda ,yang boleh memberikan perhatian kepadanya bagi meninggikan egonya dan lagaknya.


Cancer - [ 21 Jun - 21 Julai ]

Lelaki ini menyembunyikan aspek dalamannya yang lembut dengan kekerasan .Dia adalah lelaki yang amat sensitif dan mudah terusik dan mudah menangis. Sifat ini amat menarik perhatian wanita dan menimbulkan simpati dan sifat keibuan terhadapnya ,tetapi tidak patut dilakukan terlalu kerap kerana mungkin di tuduh sebagai pondan . Kebahagiaan rumahtangga amat penting baginya ,dan rumahtangganya yang bermasalah akan menjadikannya amat dukacita .Jika dia belum berkahwin , dia mungkin tinggal bersama ibubapanya dia tidak suka berfoya-foya .Dalam pwergaulan dia lebih suka mencari pasangan hidup .Mencari pasangan hidup agak sukar baginya, kerana dia kurang kemas , pemalu dan kurang dorongan , serta dia perlukan wanita yang pandai menjaga rumah , berharta dan pendapatan baik.Antara kelemahannya ialah dia suka mengkritik dan mengadu , dan menganggap tidak ada perkara yang benar memuaskan hatinya. Walaubagaimanapun , dia adalah suami yang setia , dan amat sukar untuk bercerai.


Leo - [ 21 Julai - 21 Ogos ]

Dia seorang yang agak tinggi ,kurus , gerakanya cepat tetapi lembut. Matanya besar dan menarik , dan rambutnya ikal .Bibirnya mungkin nipis .Dia suka menolong dan membantu orang. Dia berkeyakinan dan berpersonaliti kuat , ini membolehkannya maju dan memimpin . Dia juga suka menjadi popular dan di puji .Kehidupan cinta adalah penting padanya kerana dengan adanya orang yang mengasihinya membuatkan dirinya penting .Bila dia terlibat dalam hal romantik , dia mudah bernafsu tetapi mudah pula reda Rupanya yang tampan dan yakin menyebabkan pasangannya merasa bertuah , tapi pasanganya perlulah menghormatinya , dan setia, kerana dia adalah lelaki yang cemburu, dari itu sebagai isterinya , jangan mudah anda melihat atau merngerling lelaki lain .Lelaki ini percaya kepada perkahwinan dan menganggap rumahnya sebagai tempat berehat , dan isterinya memberikan keselesaan setelah dia penat bekerja.


Virgo - [ 22 Ogos - 22 September ]

Dia adalah lelaki yang agak kurus , tingginya serderhana , bahunya agak lebar, bulu keningnya panjang dan cantik , dan dahinya luas , matanya nampak sedih tetapi lembut , dan ini menarik perhatian wanita . Sifatnya amat berhati-hati , nafsu syahwatnya rendah , dan kerana ini , dia kelihatan tidak pasti, dan seolah-olah kekasih yang tertahan-tahan .Dia adalah lelaki yang mementingkan kebijaksanaan .Dia mahukan kesempurnaan , sentiasa mahu mengawal , dan jarang sekali terbawa oleh cinta .Dia mengkritik dan mengadu.Dia juga agak mementingkan hal-hal yang halus terperinci , juga beradab, dan ini menjadikannya pasangan yang setia dan mengambil berat . Dia akan mengkahwini wanita yang ada wang dan yang boleh membantunya secukupnya . Sifat bimbangnya membuatkannya sukar bertenang apabila berpasangan , dan ini menjadikan dia kekasih yang kurang memuaskan , dan dia cepat sekali menyalahkan orang lain walaupun dia sebenarnya bersalah .Dia juga mengambil berat mengenai kesihatan dan kecergasannya.


Libra - [ 23 September - 22 Oktober ]

Dia seorang yang seksi , tubuhnya agak menarik , pakainya agak kemas ada gaya bersih dan segar. Matanya biasanya besar , bersinar dan menarik.Mulutnya agak penuh dan menawan .Jika lelaki mungkin mempunyai bentuk badan sedikit kewanitaan seperti bulu roma yang sedikit , atau bahu yang kecil. Lelaki Libra tidak gemar tangannya kotor , dia suka pekerjaan yang mempertingkatkan paras rupa orang lain seperti mendandan rambut , pereka fesyen atu menjual barangan kecantikan .Sikapnya terbuka , menyenangkan , suka bergaul , ramai kawan .Sopan dan simpati .Antara kelemahannya ialah dia sukar memutuskan sesuatu yang tidak di sukainya ,ini mungkin mengakibatkan dia berkahwin dengan pasangan yang tidak sesuai .Walaupun dia lelaki popular di kalangan wanita , emosinya di kawalnya dan dia kelihatan seperti pasangan yang kurang mengasihi .Pada mulanya wanita tertarik padanya kerana dia bertimbang rasa dan berhati-hati , kemudian setelah beberap lama , sikap itu tenggelam .Dia biasanya adalah orang yang cermat dalam berbelanja tetapi agak boros pula dari segi membeli baju , wangian , atau perabot .Dia membelanjakan banyak wang untuk menarik perhatian orang yang dicintainya atau sesiapa yang di anggap penting.


Scorpio - [ 23 Oktober - 22 November ]

Tubuhnya biasanya kecil , tingginya jarang melebihi ketinggian sederhana .Mukanya lebar dan nampak kuat dengan tulang pipi yang jelas ,hidungnya mempunyai hujungan yang lembut dan lubang hidungnya besar .Renungannya yang tajam seolah-olah dapat membaca isi hati orang lain .Samada hatinya gembira atau sebaliknya dapat dilihat dari cara dia jalan , dia akan berjalan dengan tenang bila hatinya suka dan tidak menentu bial dia kegelisahan .Dia seorang yang intuitif dan mudah tersinggung perasaannya tetapi dapat menyembunyikan keadan itu dengan rupa zahiriah yang agak cekal .Dia akan berusaha bertahun- tahun untuk mencapai cita-citanya atau untuk membalas dendam .Suka jika dapat menunjukkan kuasa , dan nampak lebih dominan dalam perhubungan .Dalam hal seksual ,dia cenderung untuk mementingkan diri sendiri.


Sagittarius - [ 23 November - 20 Desember ]

Dia seorang yang suka bergaul , suka hidup yang baik dan berpoya .Dia adalah insan yang paling romantik ,Dia menarik , mudah suka bergaul dengan seorang yang suka kepada hiburan dan berjalan ke tempat tempat yang menawan .Dia mungkin berkerja dalam bidang undang -undang , agama atau politik . Tubuh badannya agak tinggi , tubuh agak langsing dan menarik semasa muda tetapi semakin berisi semakin tua .Mukanya panjang ,dahinya agak tinggi tapi sempit, hidungnya agak mancung dan ketika suka hidung itu menjadi kembang .Giginya besar .Dari segi berpakaian , dia suka memakai pakaian yang kasual dan longgar .Dia lelaki yang agak boros , dan jika tidak berhati-hati , mungkin terlibat dalam perjudian .Lelaki ini suka jika dapat berteman dengan wanita dan mudah pula jatuh hati .Tapi dia tidak suka terikat dalam masa yang panjang .Ramai lelaki berbintang sagitarius yang kahwin lebih dari satu atau lelaki yang menyimpan wanita lain.


Capricorn - [ 21 Disember - 19 Januari ]

Lelaki ini lebih berhati- hati dalam hidup , dan selalu melakukan sesuatu berdasarkan kaedah .Dia tidak suka menukar -nukar rancangan yang telah dibuatnya .Dia agak pendiam ,suka bekerja sendiri .Dia adalah jenis pendendam dan akan ingat pada kejahatan yang di lakukan terhadap dirinya hingga bertahun-tahun .Mungkin dialah paling tidak menarik kerana dia mendekati wanita menggunakan cara intelek .Dia mungkin kurang selesa dengan wanita yang beremosi tinggi tetapi sanggup berkahwin dengannya jika dia boleh membantu mencapai kejayaan dalam kerjaya .Lelaki ini sukar jatuh cinta ,tetapi jika sudah jatuh cinta ,dia akan amat mencintai .Dalam hidup bercinta ,dia kurang di sukai .Dia mementingkan keluarganya , dan dia akan akan menyatakan apa yang dia fikirkan .Apabila berkahwin ia agak lokek dari segi kewangan .Dalam pergaulan , dia lebih suka kepada yang lebih tua dan konservatif.