Sirna Cintaku...

Sabtu, 10 Mac 2012

Lelaki menangis? Kenapa dan mengapa?



Lelaki menangis? Jarang sekali kita melihat seorang lelaki menangis. Menangis akan membuat lelaki itu kelihatan lemah di hadapan wanita. Tapi lelaki juga seorang insane biasa dan ada kalanya juga akan menangis, seperti ketika ia ditinggalkan oleh orang yang paling disayanginya.


Perkara - perkara yang membuat lelaki menangis :-

Kematian orang yang dicintai

Siapa yang tidak sedih kehilangan orang yang dicintai? Hal yang sangat normal ketika melihat lelaki menangis saat kehilangan orang dicintainya, baik kekasih, keluarga mahupun teman. Amat mustahil lelaki tidak menangis jika ada orang terdekatnya yang meninggal dunia. 

Kematian haiwan peliharaan

Tak hanya manusia, kehilangan haiwan kesayangan juga boleh membuat lelaki menitiskan air mata. Hubungan antara haiwan kesayangan dan tuannya boleh sangat dekat, jika dia sudah merawatnya sejak kecil atau banyak menghabiskan masa bersama. 

Melihat orang yang disayanginya sengsara

Lelaki tak tahan jika melihat orang-orang yang disayanginya mengalami kesengsaraan. Bagi mereka lebih baik mereka sendiri yang sengsara dari melihat orang yang mereka sayang menderita. 

Mengecewakan keluarga atau orang tersayang

Membuat kekasih atau orang tersayang kecewa merupakan satu perkara yang boleh buat lelaki menangis. Dibandingkan membuat orang marah, perasaan bersalah akan lebih besar melingkupi dirinya jika orang tersayang jadi kecewa kerana perbuatannya. 

Ditinggalkan orang tersayang

Ditinggalkan kekasih kerana lelaki lain juga akan membuat seorang lelaki pasti menitiskan air mata kecewa. Dia merasa benar-benar kecewa dan terluka sangat dalam. Pada peringkat kekecewaan dan sakit hati yang sudah parah, lelaki biasanya tidak akan dapat menahan air matanya.

Membuat ibubapa bangga 

Baik lelaki mahupun wanita, pasti berkeinginan membuat ibubapanya berasa bangga. Perasaan bahagia tidak dapat di ungkapkan dengan kata-kata apabila melihat kebahagia di mata ibubapanya. Air matanya pasti menitis apabila orang tuanya memuji dengan menyatakan dia adalah anak yang terbaik.

Ketika lamarannya diterima 

Apabila seorang lelaki berjaya melamar untuk mengahwini gadis idaman yang selama ini dia bersusah payah untuk menawan hati si dia. Air mata lelaki tidak hanya keluar pada saat sedih saja, tetapi juga saat dia merasakan kebahagiaan yang luar biasa. Salah satunya, boleh menikahi wanita yang dicintainya. 

Saat Menikah dan bergelar suami

Walaupun lebih ramai wanita yang menangis saat menikah, lelaki juga boleh menitiskan air mata tatkala bergelar suami kepada seorang wanita yang amat di cintainya. Itu adalah saat yang paling penting dalam hidupnya. 

Kelahiran Anak Pertama

Banyak lelaki yang merasa amat seronok dan gembira apabila saat pertama menatap raut wajah anaknya yang baru lahir. Perasaan itu sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Melihat zuriatnya bersama isteri yang dicintai sudah pasti meninggalkan kanangan manis didalam hati sehingga air mata gembira mengalir.


Tak kiralah sekeras atau selembut mana hati seorang lelaki, apabila airmatanya mengalir ia membawa ertinya tersendiri. Lelaki lebih menderita kerana memendam rasa semata-mata tidak mahu menangis sedangkan airmata itu sendiri adalah penawar kepada kedukaan, kesedihan dan kekecewaan.

tapi janganlah terlalu emosi macam ni. hehehe....


1 ulasan:

  1. Mewek banget nih cowok
    Lebih banyak feminimnya....
    Laki-laki alangkah baiknya jika tidak mudah menangis artinya sudah pengalaman sebelum-sebelumnya sehingga tidak terasa sakit lagi.
    Salam santi, menangis itu memang ada manfaatnya lho...
    menang BERSAMA
    hidup adalah PERJUANGAN

    BalasPadam